Zelf online je huis verkopen: het kan en het blijft

De vastgoedsector is enorm in beweging. De woningnood is groot, de prijzen stijgen razendsnel. Gevolg: makelaars die met nieuwe concepten experimenteren.

Shinny silver house displayed on a futuristic interface - 3d renderingIn Nederland loopt de koop en de verkoop van een huis vooral via de makelaar. In buurland België liggen de verhoudingen anders. Daar verkoopt ongeveer 40 procent van de huizenverkopers zijn huis buiten de makelaar om. De reden van dit enorme verschil komt door de enorm sterke positie van huizensite Funda in Nederland. Ik verwacht dat als Funda ook rechtstreeks toegankelijk wordt voor het publiek, er een enorme verschuiving plaatsvindt en mensen dan ook vaak zonder makelaar zullen gaan verkopen.

Intussen knagen nieuwe concepten nu al aan de wortels van de traditionele makelaarsboom. In 2005 lanceerde Makelaarsland een online doe-het-zelfconcept. Aanvankelijk stuitte het initiatief op enorme weerstand, tot rechtszaken aan toe. Inmiddels zijn er verschillende van dergelijke concepten die zeer succesvol zijn. Consumenten geven opvallend hoge cijfers voor de service die ze ervaren, hoger vaak zelfs dan ze aan veel traditionele makelaars geven.

Omdat de markt zo overspannen is, vinden steeds meer consumenten dat een makelaar niet meer nodig is. Ze bieden de woning zelf onderhands of via sites als Facebook aan. Als reactie op deze trend zie je dat makelaars in bepaalde gebieden hun tarieven steeds verder verlagen om toch maar aanbod te krijgen. Er bestaat nu zelfs de mogelijkheid om de woning online gratis via een makelaar te verkopen. Een collega van mij ving op een cursus op dat een Amsterdamse makelaar zelfs geld bood voor een bijzonder pand om toch maar aanbod te hebben. Vanuit dit aanbod hoopte hij nieuwe klanten te krijgen.

Ook zie je online biedingssystemen ontstaan a la Vakantieveilingen of Marktplaats. Deze ontwikkeling is naar mijn idee een blijvertje. Ze past helemaal in een wereld die steeds transparanter en digitaler wordt.

Als verkopende partij is het te midden van dit alles lastig om een keuze te maken. Doe je het onderhands of via Facebook, dan heb je niet het maximale bereik van een site als Funda en mogelijk dus ook niet de meeste optimale opbrengst. Hoewel je de juridische begeleiding mist, spaar je in de regel wel makelaarskosten uit.

Verkoop je via een online concept, dan moet je vaak zelf de bezichtigingen doen. Dat moet je zien zitten. Nogal wat verkopers willen niet altijd zelf rechtstreeks contact met de kopers hebben. En verkopen via een online biedingssysteem is niet per se voor iedere woning geschikt.

Welke verkoopwijze is nu de beste? In overspannen gebieden levert online bieden het meeste op. Er is zo’n schaarste dat er altijd wel meerdere bieders zijn, wat een topprijs oplevert, ongeacht de staat van de woning. In een gebied waar de woningmarkt nog slecht is, is een traditioneel systeem mogelijk beter. In een gemiddeld gebied zijn vooral de schaarse populaire woningen of woningen die in zeer goede staat zijn geschikt voor een online veiling.

De huidige woningmarkt maak het voor makelaar, verkoper en koper uitdagend om de juiste keuzes te maken. In elk geval is duidelijk dat digitale verkoopplatforms in deze markt een blijvertje zijn.

Over André van Luijk MFP

Opleiding HBO - Bank en Verzekeringswezen / Master of Financial Planner (MFP) / Erkend Financieel Adviseur (EFA) / ondernemer Woonvisie / Belegger
Dit bericht werd geplaatst in Financieel, vastgoed, woning en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s