Nieuwe AVG-regels zijn eigenlijk erg logisch

Uw persoonlijke gegevens zijn veel waard. Steeds meer bedrijven bieden diensten “gratis” aan, maar dan betaalt u niet in geld, maar in data. Oftewel: met uw privacy.

We vinden het inmiddels heel normaal dat we gratis googelen, fantastische sociale media profielen hebben en gratis allerlei opslagruimte gebruiken, terwijl de bedrijven die dit alles aanbieden enorme winsten maken. En terwijl er steeds meer schandalen zijn rond datalekken en manipulatie en misbruik van persoonlijke gegevens. Secure your privacy

Ook in de financiële sector zie je financiële instellingen experimenteren met het gebruik van data. In 2014 experimenteerde ING al met het tonen van advertenties op basis van betaalgedrag. Ook zijn er inmiddels verzekeringen die op basis van uw gedrag een aangepaste premie geven. Als een verzekeraar bijvoorbeeld ziet dat je via Facebook heel vaak incheckt bij McDonalds, dan houd je er waarschijnlijk een ongezonde levensstijl op na. Ongemerkt kunnen er verbanden getrokken worden die niet wenselijk zijn en terecht weerstand oproepen. Vroeger was goud of olie waardevol, inmiddels zijn persoonsgegevens dat. Daarom is het beveiligen van die gegevens steeds belangrijker. Vanuit dat perspectief is het ook goed dat de privacyregels met de per 25 mei ingegane AVG een stuk strenger zijn geworden.

Wat merkt u als consument eigenlijk van de regels? Wat zijn uw rechten en wat is er na 25 mei veranderd? Zelf moest ik onwillekeurig aan het auteurschap van een artikel denken. Als schrijver blijf je auteur en kan en mag een ander niet zomaar zonder toestemming zo’n artikel kopiëren. In de kern komt het met persoonsgegevens hier ook op neer. Iemands gegevens blijven ten allen tijde eigendom van die persoon. Of ze nu openbaar op sociale media worden gedeeld of aan een bedrijf worden gegeven. Iemand mag dat niet zomaar gebruiken, bewerken of bewaren, tenzij daarvoor uitdrukkelijk toestemming is gegeven. Als een bedrijf via LinkedIn naar geschikte kandidaten zoekt en daar een lijst van maakt om deze mensen te benaderen, dan is daar al toestemming voor nodig.
Daarnaast zijn er nog diverse rechten die eigenlijk heel logisch zijn als je te allen tijde zeggenschap blijft hebben over je eigen data. Het recht op inzage is er zo een van en kon onder de vorige wet vaak al. Je kon bijvoorbeeld je BKR-gegevens opvragen.

Het recht om te wijzigen ligt in de AVG beter vast. In mijn adviespraktijk hadden we onder de vorige wetgeving bijvoorbeeld een klant die een identiteitsverandering had ondergaan en dit in al zijn stukken aangepast wilde hebben. Het recht om te wijzigen is niet absoluut. Als het onmogelijk is of onevenredig veel inspanning kost, hoeft het niet. De organisatie moet dit wel kunnen onderbouwen.

Het recht om vergeten te worden is een recht dat veel oproept. Hoe ver gaat dit recht? Het conflicteert namelijk met andere plichten. Zo is er een fiscale bewaarplicht van 7 jaar en een bewaarplicht van 10 jaar voor gegevens van onroerende zaken. Dus even aan de fiscus vragen of je vergeten mag worden, gaat niet.

Het recht om vergeten te worden is dus een beperkt recht. Financiële instellingen zullen bijvoorbeeld ook altijd dossiers bewaren. Eerst vragen of je vergeten kan worden om daarna een procedure tegen een financiële instelling te starten voor fout advies, waarbij het bedrijf niets meer kan aantonen, is natuurlijk geen optie.

Het recht om gegevens over te dragen kan van toepassing zijn als u van adviseur wisselt en het dossier graag overgedragen wilt hebben op de nieuwe adviseur. De vorige adviseur is verplicht om hieraan mee te werken. Het recht heeft nu alleen nog betrekking op alleen de aangeleverde gegevens, maar op termijn moeten mogelijk ook de interne bewerkingen en analyses van de adviseur overgedragen worden.

Het laatste recht, het recht op informatie, vloeit eigenlijk voort uit de eerdergenoemde rechten. Zodra je je gegevens als digitaal goud gaat zien en niet als gratis informatie, dan zijn deze nieuwe regels uit de AVG ineens erg logisch en meer dan alleen maar ‘gedoe’.

Over André van Luijk MFP

Opleiding HBO - Bank en Verzekeringswezen / Master of Financial Planner (MFP) / Erkend Financieel Adviseur (EFA) / ondernemer Woonvisie / Belegger
Dit bericht werd geplaatst in Financieel en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s