Geven loont!

Het is zaliger te geven dan te ontvangen. Wie kent deze tekst niet? Sommigen noemen de spreuk wel een algemene natuurwet. Maar wat zijn eigenlijk de fiscale spelregels van het geven? En is geven aan een goed doel sluitstuk van de begroting of onderdeel van het financiële plan?

Nederland geeft per jaar zo’n dikke 4 miljard euro uit aan goede Giving food to the needydoelen en met dat geefgedrag staan we internationaal aan de top. Een deel van het geld komt binnen via het bedrijfsleven en via belastingen, de rest is afkomstig van particulieren zoals u en ik.

Geven aan een goed doel of instelling kan in de vorm van geld of goederen. Een gift is overigens pas een gift als er niets tegenover staat. Wie een boek, kalender of kerstkaart koopt voor het goede doel doet dan ook geen gift. Van giften aan goede doelen of instellingen geeft de belastingdienst doorgaans een deel terug.

Er zijn twee soorten giften. Gewone giften en periodieke giften. Voor het aftrekken van gewone en periodieke giften gelden verschillende voorwaarden. Een gewone gift is alleen aftrekbaar als die is gedaan aan een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) of aan een steunstichting Sociaal Belang Behartigende Instelling (SBBI).

Een periodieke gift gedaan aan een doel of instelling met de ANBI-status is eveneens aftrekbaar. Periodieke giften die gedaan zijn aan een vereniging die geen ANBI-status heeft, maar wel aan bepaalde voorwaarden voldoet, kunnen ook afgetrokken worden. In dat geval kan de donateur ervoor kiezen de gift via de notaris vast te leggen of een schriftelijke overeenkomst op te stellen met de desbetreffende instelling of vereniging.

Instellingen die zich voor minstens 90 procent inzetten voor het algemeen nut kunnen de belastingdienst vragen hen aan te wijzen als ANBI. Dit kunnen onder andere wetenschappelijke, charitatieve, kerkelijke en levensbeschouwelijke instellingen zijn. Instellingen als musea, archieven of bibliotheken kunnen ook worden aangewezen als zogeheten culturele ANBI. Doneren aan een culturele ANBI levert extra voordeel op: de gift mag in de belastingaangifte namelijk verhoogd worden met 25 procent en vervolgens worden afgetrokken. Voor deze verhoging geldt overigens wel een maximum van 1250 euro.

Ondernemers kunnen kiezen of zij giften aan goede doelen privé doen of vanuit het bedrijf. Voor ondernemers met een BV kan het lonend zijn om vanuit die BV te geven. Voor ondernemers met een eenmanszaak, CV of VOF gelden de regels van particuliere giften. Giften gedaan vanuit een BV zijn beperkt aftrekbaar: tot een maximum van 50 procent van de fiscale winst. Bedrijfskosten daarentegen zijn volledig aftrekbaar. Het kan daarom slim zijn om een zakelijke gift om te buigen naar een bedrijfskostenpost: bijvoorbeeld door een advertentie te plaatsen of een instelling of activiteit te sponsoren.

Nu door de crisis de giften teruglopen, doen particulieren en ondernemers er goed aan over hun giftgedrag na te denken. Maak geven bijvoorbeeld onderdeel van het financiële plan en maak dit dan ook bespreekbaar met eventuele betrokken adviseurs. Wie hoge lasten aangaat door bijvoorbeeld een te hoge hypotheek te nemen, loopt het gevaar dat giften de sluitpost van de begroting vormen. Een goed financiëel plan vooraf kan dergelijke situaties voorkomen.

Over André van Luijk MFP

Opleiding HBO - Bank en Verzekeringswezen / Master of Financial Planner (MFP) / Erkend Financieel Adviseur (EFA) / ondernemer Woonvisie / Belegger
Dit bericht werd geplaatst in Financieel, Planning, Vermogen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s