Toch gratis hulp bij betalingsproblemen

De overheid verruimt sinds dit jaar de mogelijkheden voor gratis financieel advies. Nog niet alle banken maken echter gebruik van de nieuwe regeling.

Op 1 januari 2013 hadden volgens het CBS bijna 3,5 miljoen huishoudens een eigen woning
waarvoor zij een schuld waren aangegaan. Bij ruim 1,4 miljoen van deze huishoudens was de uitstaande
bruto schuld hoger dan de woningwaarde, waardoor ze bij verkoop te maken zouden krijgen met een
restschuld.

In de zomer van vorig jaar kampten ruim 100.000 huishoudens met een betalingsachterstand op hun hypotheek. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren alleen maar verder stijgt.

Mensen met betalingsproblemen hebben in veel gevallen behoefte aan financieel advies. Maar het provisieverbod per 1 januari 2013 werpt voor hen een drempel op: ze moeten nu namelijk rechtstreeks betalen voor advies, waardoor ze er mogelijk van af zullen zien.

Gelukkig maakt de overheid per 2015 een uitzondering voor advies aan consumenten met een zogeheten ‘voorzienbare betalingsachterstand’. Onder bepaalde voorwaarden mogen geldverstrekkers een gepaste vergoeding aan adviseurs betalen. Het moet dan gaan om een redelijke vergoeding die in verhouding staat tot het advieswerk en het moet advies betreffen over hypothecair krediet. Ook mag de vergoeding geen invloed hebben op het advies en mag de adviseur geen extra nota naar de klant sturen.

Een mooie regeling, die aan twee kanten snijdt. Niet alleen de klant is namelijk geholpen met goed advies, de geldverstrekker ook. Die heeft belang bij het voorkomen en beperken van betalingsproblemen van hun klanten. Het mooie is dat de geldverstrekkers nu de adviesnota kunnen betalen voor preventief- of hersteladvies.

Woningbezitters kunnen in zo’n preventief adviesgesprek bijvoorbeeld hulp krijgen bij het maken van een financieel overzicht van inkomsten en uitgaven. Ook advies over en bemiddeling bij het aanpassen van de hypotheek behoort tot de mogelijkheden.

Eine Frau mit offenen Rechnungen hat viele Schulden. Arbeitslosigkeit und Privatkonkurs

Helaas wordt van de nieuwe regeling maar spaarzaam gebruikgemaakt. Er zijn wel banken serieus mee bezig, maar consumenten lopen nog vaak genoeg tegen een muur aan. Recent maakte ik het volgende mee bij een bekende bank. Het inkomen van een consument viel bijna volledig weg en deze situatie zou op korte termijn niet verbeteren. De man ondernam direct actie en belde de bank voor een gesprek. Pas na zes weken was er tijd. Toen hij op gesprek was, bleek de adviseur voor betalingsproblemen van de bank niets voor hem te kunnen doen. Het maandelijkse tekort kon namelijk nog betaald worden vanuit het resterende spaargeld, dus mocht hij geen hypotheekadvies geven. Toen de consument zes weken later opnieuw een afspraak had met een hypotheekadviseur gaf die aan ook niet veel voor hem te kunnen betekenen.

Tenslotte ben ik voor deze klant aan de slag gegaan, maar ook ik liep tegen een muur aan. Hij zat namelijk in een periode van renteverlenging en dan mag je drie maanden niets aan de hypotheek doen. Ben je als klant dus proactief en reageer je direct op een veranderende situatie, dan kan het desondanks voorkomen dat je een half jaar later pas daadwerkelijk iets aan de situatie kunt doen. De mogelijkheden voor gratis hulp mogen dan verruimd zijn, als banken er niet spoedig mee aan de slag gaan, missen ze helaas hun doel.

Over André van Luijk MFP

Opleiding HBO - Bank en Verzekeringswezen / Master of Financial Planner (MFP) / Erkend Financieel Adviseur (EFA) / ondernemer Woonvisie / Belegger
Dit bericht werd geplaatst in BKR, Financieel, Hypotheek, Planning, Schuld, Schulden, Vermogen, woning en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s