Woekerpolisdiscussie is uitzichtloos!

Er zijn volgens de AFM nog ongeveer 3,3 miljoen woekerpolissen in omloop. Nederlanders kochten deze producten massaal, in de vorm van spaarplannen voor de kinderen, aanvulling op het pensioen, spaarpotje voor leuke dingen of de aflossing van de hypotheek. Ondanks de hoge kosten gaat ontwoekeren nog niet zo gemakkelijk.

Een woekerpolis is een verzekering met veel te hoge kosten. Over heel de looptijd lopen mensen per polis gemiddeld euro 10.000 mis. Opgeteld gaat dit dus om tientallen miljarden. Nu blijkt dat na bijna tien jaar discussie rond en kritiek over deze polissen er nog maar zeer weinig zijn hersteld of vervangen door goede.

Consumenten komen bijna niet in beweging en blijven massaal geld verliezen. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil daarom ook adviseurs, banken en verzekeringsmaatschappijen en hun klanten actief benaderen bij het ontwoekeren. Alleen komt dit zó moeizaam op gang dat er met grote regelmaat Kamervragen over gesteld worden.Banker  swindler

Banken frustreren het ontwoekeren, zodat de AFM eind 2014 genoodzaakt was hun een waarschuwingsbrief te sturen, waarin de belangrijkste barrières worden opgesomd die banken per direct moeten wegnemen. Terecht. Nu de overheid in het bezit is van twee staatsbanken zou ze mooi het voortouw kunnen nemen.

Een recent voorbeeld waar een staatsbank mee te maken kreeg: een klant heeft een beleggingshypotheek en bouwt hiermee 50.000 euro te weinig vermogen op. Eigenlijk is hierdoor zijn aflossingsvrije hypotheek groter geworden. Banken noemen zo’n constructie ”verkapt aflossingsvrij”. De klant wil graag over naar een beter beleggingsfonds bij een andere aanbieder. Doordat de kosten lager zijn is het verwachte rendement 10.000 euro hoger. Het “verkapt aflossingsvrije” deel wordt dus kleiner.

De nieuwe bank eist vervolgens dat de klant extra stort of meer inlegt. Hoewel de situatie verbetert, wil de bank dat het oorspronkelijke doelkapitaal wordt hersteld. In eerste instantie geeft de bank aan dat dit de regels van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) zijn. Na overleg met de NHG blijkt dat dit onzin is.

Vervolgens zegt de bank te handelen op basis van de gedragscode. Al snel blijkt dat dit argument ook niet houdbaar is. Tenslotte geeft de bank toe dat de eis van storting eigenlijk eigen beleid is. De klant mag best zijn belegging verbeteren, maar het hele verkapt aflossingsvrije bedrag moet dan ook afgelost worden.

Dit is typisch een alles-of-nietshouding, met als pover resultaat dat de klant uiteindelijk niets deed. Dit voorbeeld kent dus twee verliezers. De bank had een klant die zijn situatie wilde verbeteren door meer vermogen op te bouwen. Uiteindelijk zou het risico voor de bank afnemen. De klant ging door de lagere kostenstructuur meer vermogen opbouwen en zag zijn kosten dalen. Je zou dus zeggen dat er een gezamenlijk belang was, maar helaas.

Nu is dit geen incidenteel voorbeeld, want uit Kamervragen komt een vergelijkbaar beeld naar voren. Banken of verzekeringsmaatschappijen rekenen administratiekosten, banken accepteren een alternatief en beter product niet, of er wordt een beroep gedaan op systeemtechnische beperkingen. En áls overstappen al lukt, zijn de doorlooptijden enorm lang.

Een tijd terug hadden we in ons kantoor een klant die een redelijk eenvoudige aanpassing wenste, maar bij wie het hele proces meer dan 10 maanden duurde. Dit soort doorlooptijden zijn gewoon niet uit te leggen.

Na tien jaar woekerpolisdiscussie woekert de discussie nog altijd voort. Consumenten kunnen beter zelf in actie komen dan hun verwachting op bank of verzekeringsmaatschappij stellen.

Over André van Luijk MFP

Opleiding HBO - Bank en Verzekeringswezen / Master of Financial Planner (MFP) / Erkend Financieel Adviseur (EFA) / ondernemer Woonvisie / Belegger
Dit bericht werd geplaatst in Beleggen, Hypotheek, Vermogen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s