Financiële opvoeding loont

Waarom worden kinderen uit een ondernemersgezin vaak weer ondernemers? Hoe komt het dat ouders met schulden ook weer kinderen hebben met schulden?

Boy at the table counts money

Regelmatig lees je in de media zorgwekkende berichten dat een op de vijf jongeren een betalingsachterstand heeft of dat jongeren makkelijk geld lenen. Kinderen die al jong met geld leren omgaan, komen later minder vaak in de problemen. Zelf proberen we onze kinderen dit ook zo vroeg mogelijk bij te brengen. Afgelopen zomer gingen we op vakantie en zeiden we tegen onze oudste dochter: Ruim je kamer op, want als er inbrekers komen schrikken ze van de rommel. Ze spurtte naar boven en kwam binnen 2 minuten terug. Wij reageerden verbaasd omdat ze zo snel klaar was, maar ze antwoordde dat ze haar spaarpot verstopt had.

Hoe maak je je kinderen geldwijs? Partijen zoals het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) proberen met allerlei tips en hulpmiddelen mensen te helpen. Hierbij kun je denken aan advies over de hoogte van zakgeld of het moment om met kleedgeld te beginnen. Deze tips passen goed bij een voorbereiding op een toekomst in loondienst. Daar is op zich niets mis mee: een groot deel van de bevolking wérkt in loondienst. Toch mis ik bij dit soort overheidssites tips om kinderen een ondernemende houding aan te leren.

Als je kinderen wekelijks zakgeld geeft, dan valt dat te vergelijken met het hebben van een baan of uitkering. Je krijgt iedere maand op een vaste dag je geld. Als je kinderen regelmatig zakgeld blijft geven en dat verhoogt als ze ouder worden, voed je ze perfect op binnen het loondienstsysteem.
In Nederland hebben we veel Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP-ers). Zij zijn hun eigen bedrijf en verdienen geld op basis van opdrachten of projecten. Kinderen kun je ook dit soort vaardigheden aanleren door ze bijvoorbeeld de auto te laten wassen of de tuin te laten doen en hier een groter bedrag voor te geven dan het wekelijkse zakgeld.

De derde groep zijn ondernemers die een bedrijf of een systeem bezitten. Dit soort mensen bouwt een organisatie op met personeel of zelfstandigen. Zij zorgen dat deze mensen onderling met elkaar samenwerken. Als je dit soort vaardigheden bij kinderen wilt stimuleren, kun je ze bijvoorbeeld belonen als ze een groepsuitje organiseren. Dat kan met de klas zijn of met de familie. Je moet ze dan stimuleren om samen te werken en de taken te verdelen, want als ze alles zelf doen, gedragen ze zich eigenlijk weer als een ZZP-er.

De laatste groep zijn mensen die het geld voor zich laten werken. Zij maken gebruik van hefboomprincipes. Ze investeren ergens tijd of geld in en dat levert hen een veelvoud op. Dit kunnen bijvoorbeeld aandelen of onroerend goed zijn. Recent hoorde ik een mooi voorbeeld van een kind dat met deze vaardigheid kennismaakte. Het haalde geld op voor een goed doel. Alles wat het kind ophaalde verdubbelde de vader.
Voorkom dat je kind schulden maakt! Begin vroeg met de financiële opvoeding en experimenteer met verschillende vaardigheden.

Over André van Luijk MFP

Opleiding HBO - Bank en Verzekeringswezen / Master of Financial Planner (MFP) / Erkend Financieel Adviseur (EFA) / ondernemer Woonvisie / Belegger
Dit bericht werd geplaatst in Financieel en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s